نقدی کوتاه بر هوشمند سازی

 

نقدی بر هوشمند سازی مدارس

 

هوشمندسازی مدارس چرا ؟ !... و  چگونه؟ !...

چند سالی است که مدیران آموزش و پرورش از هوشمند سازی مدارس سخن می گویند همه کارشناسان آموزشی و دست اندرکاران تعلیم و تربیت منتظر این جنبش علمی و فناوری در مدارس بودند اما هوشمند سازی در اضافه کردن چند تخته الکترونیکی به کلاس ها، خریداری چند دستگاه رایانه برای مدارس و اتصال مدارس به شبکه ملی اینترانت و برخی شاخص های دیگر خلاصه شد در حالی که مدرسه هوشمند(SMART SCHOOL) دارای شاخص‌ها و اهداف دیگری است. اهدافی همچون خارج کردن کلاس از حالت معلم محوری و دادن نقش اساسی به دانش آموزان، ایجاد روحیه پژوهش گری و جست وجوگری در دانش آموزان و تعامل با معلم که اینک نقش راهنما یافته است. اما واقعیت این است که هنوز کمتر معلم، ولی دانش آموز یا حتی مسئولی می داند که اصولا مدرسه هوشمند چیست و چه ویژگی هایی دارد. بنابراین آیا می توان به جرات گفت که ما دارای مدرسه هوشمند هستیم؟!

در مدارس هوشمند فرآیند یادگیری به گونه ای برنامه ریزی شده است که دانش آموزان فراتر از کتب درسی بیاموزند.با تعاریفی که از مدارس هوشمند از سوی دیوید پرکینز و همکارانش در دانشگاه هاروارد و دیگر تعاریف ارائه شد، این پرسش به وجود می آید که کدام یک از مدارس هوشمند هستند در حالی که هنوز معلم در کلاس های درس حرف اول را می زند و به جای لپ تاپ کتاب های کاغذی در کیف دانش آموزان است و از دانش آموزان در پایان دو نیم فصل امتحان گرفته می شود و هنوز دفترچه روزانه پل ارتباطی بین معلم و والدین دانش آموزان است و هنوز بسیاری از معلمان مبانی اولیه رایانه و برنامه نویسی را نمی دانند و دانش آموز در پایان ساعت مدرسه ارتباط اش با آموزش قطع می شود و ده ها مورد دیگر...

مدارسی که اکنون از آن ها به نام هوشمند یاد می شود، در واقع مدارسی هستند که فقط به تعدادی سخت افزار و نرم افزار تجهیز شده اند و کارکنان آن هیچ گونه برنامه ریزی و آشنایی با چگونگی اداره یک مدرسه هوشمند ندارند. در حالی که 10 درصد کار یک مدرسه هوشمند، مدیریت اطلاع رسانی هوشمند است و 90 درصد بقیه مدیریت آموزشی هوشمند که در این 90 درصد ما دچار ضعف بزرگی هستیم.

"دیوید پرکینز" و دیگر استادان دانشگاه هاروارد مدارس هوشمند را دارای ویژگی های خاصی عنوان کرده اند که مهم ترین آن ها عبارت است از: در مدارس هوشمند معلمان می توانند با استفاده از بانک های اطلاعاتی و برنامه های نرم افزاری و غیره ، درس های جدیدی را با توجه به نیازها و علاقه دانش آموزان طراحی و یا این که درس های موجود را تغییر دهند و اصلاح کنند بنابراین محتوای آموزشی دروس در این مدارس تا حدودی متفاوت با مدارس عادی  است.

منبع:

1-       http://shahvandhighschool.blogfa.com

/ 0 نظر / 5 بازدید