روشهای صحیح مطالعه

روش صحیح مطالعه در ایام امتحانات 

یکی از شرایط اساسی مطالعه ، تمرکز حواس است . معمولاً دانش آموزان
، والدین یا معلمین از عدم تمرکز حواس شاگردان شکوه می کنند و همین امر باعث ایجادافت تحصیلی در بین دانش آموزان ایرانی شده است . پس بر آن شدیم تا مطالبی چند جهت
رفع این مسئله ارائه دهیم : 

1-دانش آموز باید قبل از ورود معلم به کلاس ، آمادگی روانی و عصبی داشته باشد ، در غیر این صورت در تمرکز حواس خلل ایجاد می گردد .

2-پنج دقیقه قبل از شروع درس ، دانش آموز باید ساکت و آرام باشد تا تمرکز لازم به وجود  آید . 

3-والدین و اولیاء مدرسه باید مدرسه و منزل را برای دانش آموز به صورت محیطی خوش آیند ، آرام بخش و شادی آفرین در آورند . 

شیوه های مطالعه

از شیوه های مطالعه علمی که بسیاری از صاحب نظران به آن معتقد می
باشند عبارتست از : 

الف - پیش خوانی و پس خوانی : یعنی دانش آموز همیشه یک درس از معلم
جلوتر باشد تا آمادگی ذهنی برای فراگیری درس ایجاد گردد و بعد از فراگیری هر درس توسط معلم یک بار دیگر آن را مطالعه کند . 

ب - سوال کردن : باید درس را به شیوه سئوالی مطرح کرد و پرسش ها را
از خود پرسید . 

ج - خط کشیدن زیر مطالب مهم : قابل ذکر است که نباید خط کشیدنها بیش از ده درصد مطالب هر درس باشد . 

د - تکرار مطالب مهم : باید بعد از مطالعه درس ، مطالب مهم را از حفظ تکرار کرد . 

مقدمه مطالعه

1- برای مطالعه ، فقط یک مکان انتخاب شود و آن مکان تغییر نکند . 

2- در محیط مطالعه عواملی که باعث پرت شدن حواس می شود ، نباشد .
مثلاً کتاب غیر درسی ، روزنامه ، عکس و ...

3- محیط مطالعه آرام باشد .      4- در حین خستگی مطالعه نکنید . 

بهداشت مطالعه

1- هوا و نور : کیفیت هوای تنفسی هم از نظر ایجاد نشاط و هم از لحاظ فراهم آوردن موجبات کسالت خیلی مهم است . تنفس در اتاق دربسته که هوا به قدر کافی در آنجا وجود
ندارد ، کاردرستی نیست . 

2- جهت تابش نور : نور باید از سمت چپ ، بالا و با زاویه تقریبی 45 درجه به کتاب وکاغذ بتابد . زیرا اگر از سمت راست بتابد ، خصوصاً هنگام نگارش ، باعث ایجاد سایه دست برروی کاغذ می شود که در دید اشکال ایجاد کرده و در نتیجه باعث خستگی چشم می شود .

3- استفاده از نور غیر مستقیم : بهترین نور برای مطالعه و کار ، روشنایی معمولی اتاق است که در هوای روشن به وسیله نور غیر مستقیم ایجاد شده باشد .

4- فاصله مناسب چشمها با کتاب یا کاغذ : یک چشم سالم از فاصله 30 سانتی متری می تواندحروف کتاب را تشخیص دهد . اگر از این فاصله قادر به خواندن نیستید به پزشک مراجعه نمائید . 

5- نوع مرکب یا خودکار : بهترین رنگها ، رنگ آبی و مشکی است که فشار
کمتری به چشم وارد می کند و مانع خستگی می شود . رنگهای قرمز ، سبز و ... دید را مشکل و باعث خستگی چشم می شوند .
 

6- استراحت متناوب چشمها : برای هر ساعت مطالعه یک ربع تا بیست دقیقه
استراحت مفید لازم است . این استراحت نه تنها برای چشم بلکه برای مغز هم فرصت مناسبی است که یادگیری خود را مرور کند . در زمان استراحت باید به فاصله دور وبدون توجه و دقت نگاه کرد ، این کار باعث تنوع و تمدد اعصاب نیز می شود . 

7- یکنواخت بودن نور محیط : نورهای محیط خصوصا اگر در زاویه دید شمهای شما هستند باید یکنواخت باشد . یکی از معایب استفاده از چراغ مطالعه این است که تمرکز نور به سطح کتاب و تاریکی نسبی محیط اطراف باعث خستگی زودرس چشمها می شود 

8- وضع نشستن به هنگام مطالعه : وضع نشستن برای افرادی که زیاد مطالعه می کنند بسیار مهم است . نباید به صورت خمیده و یا در طرفین مطالعه نمود ، چون به تدریج باعث تغییر ستون فقرات می گردد ؛ ستون فقرات به هنگام مطالعه باید راست باشد ، بایدضمن مطالعه و در وقتهای استراحت چشمها و وضع نشستن خود را تغییر داده ، مختصری حرکت نمایید تا از رکود خون در پاها جلوگیری شود . مطالعه در حال دراز کشیدن برای
چشم مناسب نیست چراکه روشنایی کتاب تامین نمی شود و خستگی زودتر فرا می رسد همچنین مطالعه در وسط روز رو به شمال مناسب نیست زیرا نور بیشتر یا کمتر از حد طبیعی به چشمها می رسد .

9- مطالعه موقع حرکت :مطالعه هنگام راه رفتن به علت تکان ، حرکت و
تغییر دائمی فاصله چشمها تا کتاب باعث خستگی و ضعف چشمها می شود . 

10- نور لامپهای مهتابی : به علت داشتن نوسان ، چندان مناسب نیست و بهتر است به جای استفاده از یک منبع نوری از چند چراغ استفاده نمود . نور نباید نوسان داشته باشد تا روشنایی محل مطالعه یکسان بماند . 

11- تعیین اوقات و برنامه منظم برای مطالعه : اگر مطالعه در ساعات معینی از شبانه روز انجام گیرد ، آمادگی ذهنی و بدنی به هنگام مطالعه را می کاهد ، مگر اینکه زمان مطالعه  کوتاه مدت باشد . 

12- صرف غذا و مطالعه : بلافاصله پس از صرف غذا نباید مطالعه نمود ،
زیرا به علت شروع فعالیت دستگاه گوارش پس از خوردن غذا و هجوم خون به معده و احشاء داخلی ، از میزان جریان خون در مغز کاسته می شود و آمادگی برای مطالعه کاهش می یابد . 

13- تنفس هنگام مطالعه : انجام حرکات تنفسی متناسب در مطالعه بسیار مهم است . تنفس اگر نامنظم باشد ، به تدریج باعث کاهش اکسیژن خون و ایجاد حالت خواب آلودگی می شود ودرنتیجه از آمادگی ذهنی برای مطالعه می کاهد . 

14- آرامش فکری : در هنگام مطالعه باید از اشتغالات ذهنی و عصبانیت جلوگیری نمود .
اضطراب و ناراحتی باعث از بین رفتن تمرکز حواس می شود و حافظه کسانی که دارای اضطراب و عصبانیت هستند ، به طور محسوسی از افراد عادی کمتر است . 

15- ورزش و مطالعه : یکی از مشکلات اساسی در مطالعات طولانی اختلال در جریان خون است .
افرادی که ساعت زیادی در شبانه روز به مطالعه می پردازند باید فعالیت و حرکات عضلانی کافی داشته باشند . چرا که در افراد پرمطالعه ، خون بیش از همه جا ، در مغزو کاسه سر گردش کرده و اختلالاتی در گردش خونشان به وجود می آید .

 

/ 6 نظر / 7 بازدید
سالار فتحی دبیر ادبیات دبیرستان توحید

امتحان و اضطراب آن از دانش آموزان ابتدايي گرفته تا دانش آموزان دبيرستاني و حتي دانشجويان هر روز تلاش مي كنند ، تمرين مي كنند ، درس مى خوانند ودر فعاليت هاى گوناگون كلاسى و فوق برنامه شركت مى كنند، همه چيز در طول اين مدت در كمال آرامش و به روال عادى پيش مى رود تا زمانى كه امتحانات شروع مى شوند . از آن پس چنان اين آرامش و راحتى از بين مي رود و همچنين قدرت تمركز و توجه بر روى ساده ترين مسائل و مطالب مختلف درسي را هم از دست مى دهند . ((سه روز تمام درس خواندم و مطالعه كردم، و قتي سر جلسه امتحان رفتم و سئوالات را كه ديدم، انگار نه انگار كه من سه روز تمام درس خوانده بودم و زحمت كشيده بودم مغزم يخ زده بود، همه مطالب از ذهنم پريده بود. اضطراب عجيبي داشتم))((. همه چيز خوب بوددرسم را خوانده بودم و خودم را براي امتحان آماده كرده بودم، اما مثل هميشه روز امتحان اصلا حال خوبي نداشتم. دلم مثل سير و سركه مي‌جوشيد!، انگار قلبم از دهانم داشت بيرون مي آمد . تمركز نداشتم واصلا" نمي‌توانستم اطلاعاتي را كه در ذهن داشتم جمع و جور كنم و به سئوالات پاسخ مناسب بدهم .آخرش باز امتحانم را خراب كردم .)) راستش را بخواهيد تنها شما

سالار فتحی دبیر ادبیات دبیرستان توحید

برنامه ريزي و مديريت زمان مقدمه :وقت آن قدر ارزشمند است كه خداوند به آن سوگند ياد كرده است. به قول برايان تريسى: «كيفيت زندگى شما به ميزان بهره‏ورى شما از زمان بستگى دارد و اين كه كيفيت مديريت زمان شما در استفاده بهتر از وقت چگونه است.» بيشتر مردم از کمبود وقت و زمان شکايت دارند. گويا زمان، مسئول تمام گرفتاري هاست ولي آيا به راستي اين گونه است؟ اين که گفته اند فرصت به دست آمدني نيست بلکه به دست آوردني است، کلامي درست است و کساني که خلاقيتشان در مديريت زمان و استفاده از فرصتهاي موجود سبب مي شود که زمان گسترش يابد و از هيچ، خيلي چيزها پديد آيد،افرادي هستند که گوهر وقت را به دست آورده اند. و در عوض تنبلى و بى‏نظمى و آشفتگى دزد آرزوها و موفقيت‏ها شمرده مى‏شود.ولي چگونه مي توان از فرصتهاي مختلف نهايت بهره وري را داشت؟ در حقيت بايد توجه کنيم که زمان در حال گذر و از ميان رفتنى است و نمى‏توان آن را پس انداز كرد. تنها مى‏توان آن را به روش‏هاى مختلف به بهره‏ورى رساند. و با داشتن هدف و برنامه ي منظم مي توان با زمان داد و ستدي عادلانه داشته باشيم و زمان را با حفظ كيفيت و كميت يا بهبود آن‏ها به زنجير كشيد؛ و گرن

سالار فتحی دبیر ادبیات دبیرستان توحید

اصول مطالعه ي صحيح و تأثير آن در پيشرفت تحصيلي مقدمه: با آَِغازسال تحصيلي كم كم بازار بحث و اظهار نظر در باره اصول مطالعه صحيح در بين دانش آموزان و حتي دانشجويان بسيار گرم مي شود و هر کس به فراخور تجربيات خود در اين ارتباط به اظهار نظر مي پردازد . هر چند اكثرا" با شيوه و اصول صحيح مطالعه به صورت علمي آشنا نيستند و در اين خصوصيت با هم مشترك هستند و آن هم اينكه . يكي از مزيت هاي مطالعه در شب مي گويد ،يكي از مطالعه در فضاي باز مخصوصا"پارك ها مي گويد ، يكي هنگام مطالعه راه مي رود , يكي با صداي بلند مي خواند , يكي با چشم مي خواند ودر نهايت عده اي مطالعه در جاهاي دنج مثل كتابخانه هارا ترجيح مي دهند. و خيلي ها اعتراض دارند كه وقت زيادي صرف مطالعه مي كنيم ولي چيزي ياد نمي گيريم . اما عده اي ديگر شيوه ها و راه هاي مطالعه ي صحيح را از معلمان ،استادان ويا پيشكسوتان امر آموزش سؤال مي كنند . يكي از دانش آموزان مدرسه ي راهنمايي سقز مي گويداز هركسي در اين رابطه سؤال مي كنم. معمولاً همه مي گويند : مطالعه كنيد ,مطالعه مهم است , زياد بخوانيد و . . . اما كمتر به من شيوه ي صحيح و اصولي مطالعه را مي آموزند . در

سالار فتحی دبیر ادبیات دبیرستان توحید

سلام ضمن تشکر و قدردانی از زحمات کادر اجرایی آموزشگاه لطفا پس از درج یا انتشار مقاله یا مطالب علمی لطفا منابع آن را ذکر کنید یا علامت تضمین را بیاورید . جون در غیر اینصورت سرقت ادبی محسوب می شود

سالار فتحی دبیر ادبیات مدرسه توحید

ضرب المثل های کتاب فارسی هفتم ( اول متوسطه اول) که در بخش فعالیت های نوشتاری آمد است. ضرب المثل ها جمله های کوتاه و معمولا تصویری و سرشار از معانی و مفاهیم و حکمت هستند و ذهن زبان آموز را بارور و سیراب می سازند .به همین سبب در این قسمت هرکسی فهم و دریافت خود را از ضرب المثل می نویسد . این کار باعث می شود هم ضرب المثل در ذهن جایگر شده و به حافظه سپرده شود و هم دست مایه ای در گفتار و نوشتار باشد. مثل واژه ای عربیست که فارسی آن متل است و ضرب المثل، متل زدن را گویند . فارسی یکی از آن زبانهایی است که مثل درآن موجودیت گسترده یی دارد. امروزه بخشی زیادی از مثل های فارسی در زبانهای دیگر منطقه نیز نفوذ کرده است. مثل ها گاهی بسیارکوتاه اند مانند:« کارد و استخوان » ویا می گویند ک«مشت و دروش » ویا « خر و خم :که به داستان درازی بسته است. گاهی طولانی است مثلاً« خربوزه از خربوزه رنگ می گیرد، همسایه از همسایه » و یا می گویند که:« گژدم را گفتند که چرا در زمستان بیرون نمی آیی؟ گفت: در تابستان چه قیمتی دارم که در زمستان بر آیم» گاهی به گونه یی یک مصرا

طاووس

بی مزه بود .دیگر نظرات هم نشان داده شوند.بعضی موضوعات هم باز نمی شوند ولی به خاطر زحمتی که کشیدی خسته نباشی